Matei 4:19 El le-a zis: „Veniți după Mine și vă voi face pescari de oameni.”
Unul dintre cele mai importante lucruri pe care le-a făcut Isus, chiar la începutul lucrării Sale publice, a fost să cheme un număr de oameni care să-L urmeze și să-L însoțească, pentru a asigura continuitatea și dezvoltarea ulterioară a lucrării Sale. Rezultatul promis și garantat al acestui program de ucenicie avea să fie conversia profesională și transformarea personală a candidaților. Ucenicii Săi aveau să devină pescari de oameni. Această metaforă vorbește despre asemănări și deosebiri dintre ocupația anterioară și cea ulterioară uceniciei.
Înainte de chemare, ucenicii erau dedicați muncii lor tradiționale. După perioada de pregătire ei aveau să fie dedicați muncii spirituale necesară și determinantă pentru Împărăție. Înainte de ucenicie, oamenii adunau pești din marea Galileei, după ucenicie, ucenicii adunau din marea lumii pe alți oameni care să populeze Împărăția. Metodele și echipamentele erau diferite și bine adaptate noilor scopuri și obiective. Noi cunoștințe și deprinderi trebuiau formate pentru a da izbândă noii lor îndeletniciri. Majoritatea competențelor ucenicilor aveau să fie învățate numai prin contactul și familiarizarea cu Maestrul.
În experiența uceniciei sunt necesare o serie de atitudini și aptitudini care asigură reușita programului de transformare și devenire spirituală.
- Motivarea și concentrarea atenției în contextul unei curiozități naturale față de noutățile pe care le presupune noua ocupație. Una dintre cele mai dificile sarcini pe care le are de îndeplinit atât educatorul cât și candidatul la educație este stârnirea și menținerea unei motivații suficiente și a unui interes eficient pentru câștigarea cunoștințelor noi și formarea deprinderilor necesare noilor responsabilități. Acest lucru beneficiază de o curiozitate înnăscută, care trebuie stimulată și încurajată atât de Maestru cât și de către ucenici. Foștii pescari din Galileea trebuiau să ia foarte în serios programul la care se angajau, iar ucenicia lor avea să le aducă satisfacții imediate și împliniri pe termen lung.
- Perseverența. Maestrul avea să afirme curând că „Oricine pune mâna pe plug și se uită înapoi nu este destoinic pentru Împărăția lui Dumnezeu”. (vezi Luca 9:62). Principalul mesaj din acest proverb este despre perseverență, consecvență și reziliență în procesul de învățare. Momentele de cumpănă și răzgândire nu fac decât să îngreuneze și să stânjenească ucenicia, dacă nu cumva să o pună foarte serios în pericol. Determinarea personală poate fi influențată de mediu și de viața celor din jur, dar nimeni nu ar putea să se scuze înaintea lui Dumnezeu pentru lipsa de seriozitate și hotărâre în a rămâne credincioși promisiunilor făcute la începutul experienței uceniciei.
- Disponibilitatea de a primi critica. În procesul de educare nu toate încercările și exercițiile sunt reușite, sau conforme normelor. Ucenicul trebuie să fie sensibil la observațiile și obiecțiunile celorlalți, dar mai ales sfaturilor venite de la Maestru. Experiența creștină beneficiază de o mulțime de mustrări și contestații din partea lui Dumnezeu și numai o atitudine binevoitoare poate conduce la îndreptare și dezvoltare personală. Modul de a formula obiecțiunile și modul de a asculta cu răbdare critica constituie unul dintre marile secrete ale uceniciei.
- O altă mare provocare pentru ucenic și pentru ucenicie este disciplina și mai ales modul de administrare a acesteia. Însuși cuvântul „pedagogie” are de-a face în mod particula cu disciplinarea novicilor. Cuvântul „discipol”, sau ucenic urmează același tipar. Cea mai mare parte a uceniciei este formată din corectarea greșelilor și evitarea lor. Cea mai eficientă formă de disciplină este disciplina de sine. Pe lângă faptul că este cea mai puțin neplăcută, autodisciplina ne scutește de îndreptarea Maestrului, și potențialele mustrări sunt înlocuite de laude, aprecieri și recompense. Rezultatele garantate ale autodisciplinei sunt: echilibrul, competența și performanța.
- Dacă perseverența și autodisciplina tind să conserve anumite deprinderi și obiceiuri necesare pentru performanță, flexibilitatea, pe de altă parte, este necesară pentru adaptarea la condiții și situații noi. Inadaptabilitatea poate fi o sursă serioasă de eșec și pierdere. Și într-un caz și în celălalt, discernământul spiritual joacă rolul determinant. La rândul lui, discernământul spiritual este o abilitate care se câștigă în timp, odată cu maturizarea. La statura de om mare, reziliența și flexibilitatea se stabilizează într-o relație de echilibru și armonizare.
- Analiza critică. Capacitatea de a rămâne sensibil și lucid față de propriile valori adoptate în procesul formării ca ucenic, ne ajută să putem judeca imparțial și critic rezultatele și perspectiva spre care ne conduc acestea. Critica constructivă și autocritica sinceră și curajoasă constituie factori de serviciu pentru o creștere autentică din toate punctele de vedere. Dispoziția de a accepta oricând o verificare riguroasă nu este o calitate care se câștigă ușor, dar ca oricare altă aptitudine, ajută în mod sigur la maturizarea spirituală și competența superioară dorită și așteptată de Dumnezeu de la copiii Săi.
- Entuziasmul și mișcarea energică a credinței constituie un mare factor de transformare și creștere spirituală. Pasiunea ne face în stare să facem sacrificii importante. Această emoție pozitivă este contagioasă și poate ajuta și motiva și pe alții, făcând bine tuturor. Pasiunea facilitează creativitatea și inovația prin care descoperim posibilități, resurse și valori fără de care am continua să rămânem nenorociți, săraci, orbi și goi, în timp ce marile ocazii și oportunități trec neștiute pe lângă noi.
Test de autoevaluare:
- În ce ritm se desfășoară devenirea ta spirituală?
- Te afli în faza de creștere puternică, ești pe un platou de mulțumire de sine, sau ai început să regresezi?
- Crezi că poți relua lupta cu un entuziasm și cu o nouă speranță?
- Cum crezi că ar trebui să arăți când ai ajuns la maturitate spirituala?
- Ale cui ar trebui să fie inițiativele, responsabilitățile și determinarea uceniciei?
- Cui Se cuvin meritele pentru performanțele și reușitele în ucenicie?